معاینه فنی چیست؟

ماشینت چند سال معاینه فنی داره؟ معاینه فنی گرفتی یا نه؟اولین سوالاتی که بعد از خرید خودروی دست دوم یا صفر به آن برمیخورید !! .اما هدف از  معاینه فنی خودرو چیست؟ در واقع همان امتحان یا آزمون آلایندگی خوردو ، سنجش میزان آلاینده های به وجود آمده از احتراق موتور بازگو می نماید .
یکی از قسمت های مهم معاینه فنی و ضمانت ایمنی خودرو شما، آزمودگی یا توانایی سیستم ترمز خودروست که در صورت مردود شدن در هر یک از آزمون های تست ترمز  که شامل ترمز جلو، عقب، ترمز دستی، به جداسازی چپ وراست لازم است مشگلات برطرف شود.

سال هاست که با پیشرفت تکنولوژی داشتن معاینه فنی خودرو یک قانون تبدیل شده است و داشتن آن نه تنها به سلامت خودرو و جلوگیری از مخارج بیشتر جلوگیری میکند بلکه باعث سلامت محیط زیست و طبیعت نیز میشود.همچنین سالهاست که پلیس راهنمایی رانندگی قوانین و پیگیری سر خستی در کنترل مکانیزه (دوربین و ..)معاینه فنی انجام میدهد و نداشتن معاینه فنی تخلف محسوب شده و جریمه مالی در پی دارد.

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی:

معمولا در تمامی مراکز معاینه فنی مدارک لازم شامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد  و مراحل صادر و گرفتن کارت معاینه فنی به شرح یر می باشد:

  1. اصل کارت یا ترجیحا سند خودرو
  2. برگه تشخیص عیوب ظاهری
  3. ارائه مدارک لازم معاینه فنی خودرو(مدارک معمولا یک است)
  4. ثبت اطلاعات کامل در سیستم
  5. دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات پرداخت
  6. هزینه ثبت عملیات معاینه فنی خودرو

مراحل کامل اخذ معاینه فنی خودرو:

 

مراحل معاینه فنی

همواره قوانین معمول معاینه فنی در بازرسی ظاهری خودرو شامل موارد زیر است:

کمربندایمنی، شیشه‌ها، برف‌پاک‌کن‌ها، شیشه‌شور، کیفیت لاستیک‌ها، کیفیت بلوری چراغ‌های جلو، تغییر  بدنه از شکل اصلی، پوسیدگی بدنه، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، کیفیت دود خروجی، کیفیت اگزوز، چراغ های راهنما، چراغ‌های عقب و کیفیت  طلق‌های چراغ عقب.

معاینه آلاینده‌های خروجی از خودرو:

در این بخش یک دستگاه سنجش گازهای خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود. حد مجاز و وضعیت آلایندگی و کیفیت سوخت تعیین شده توسط محیط زیست انجام  میگیرد. اگر عدد آلایندگی از عدد تعیین شده توسط محیط زیتس بیشتر باشد یه چراغ خطری برای خودروی شماست که نیاز به تعمیر موتور دارید.

معاینه کارکرد و وضعیت نور چراغ‌های:

زاویه مناسب برای بازتاب نور و همچنین شعاع بازتاب شده در نور بالا و نور پایین خودرو که (معیار سنجش)  یکی از مهم ترین عامل در این بخش است که داشتن کاسه های چراغ سالم و با کیفیت این آزمون را تایید میکنند.

معاینه لغزش جانبی:

در یک راستا بودن چرخ ها فاکتور اصلی تایید آزمون لغزنش جانبیست که با استفاده از یک سیستم (دستگاه) ح باز و بسته بودن دهانه چرخ‌ها محاسبه و اندازه گیری می‌‌شود. چنانچه کشیدگی فرمان و مشگلات از این قبیل داشته باشید خودروی شما از بالانس دینامیکی خوبی برخوردار نیست.

معاینه کمک فنر:

کارای کمک فنر مهم ترین عامل!! بله همینطور است چون این درصد کارایی کمک فنر هست که به وضعیت سلامت و آسایش سرنشینان و ترمز گیری مطلوب و چسبندگی ترمز در مسیر های که دارای پیچ و خم زیاد عستند را بهتر به عمل می آورد .

معاینه اتصالات جلوبندی و اهرم بندی:

مراحل معاینه فنی

مراحله 9 گانه معاینه فنی|آراد صنعت تعمیر دستگاه معاینه فنی

یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های خوردرو که از نظر ایمنی به ویژه در سرعت های بالا نمایان میشود سلامت جلو بندی و اتصالات آن است در این آزمون باید قطعات و اتصالات دچار لقی نشده باشند.

معاینه عملکرد ترمز :

یک دیگر از  آزمون که این آزمون نیز از  مهمترین و حباتی ترین آزمون در معاینه فنی خودرو محصوب میشود .این مرحله نیروی ترمز گیری در هر یک از چرخ های سمت چپ و راست در محور های جلو و عقب و نیروی ترمز دستی اندازه گیری می شود. در این حالت هرگونه ایراد و خرابی در ترمز وجود داشته باشد پیدا و برطرف می گردد.

 

 

 خرید فیلتر کاغذی رطوبت گیر bonn